
Jsme o několik let dál. Wheelerovi mají dvě malé děti. Ona je typická žena v domácnosti, on má nudnou práci a jsou společně zajatci každodenního stereotypu. Je nejvyšší čas na změnu a April impulsivně vymyslí, že nejlepší bude zpřetrhat vazby s okolím a přestěhovat se třeba ... do Paříže.
Americká krása není až tak dokonalá
Americká krása není až tak dokonalá
První, co trochu znalého diváka napadne, když si přečte nástin děje tohoto filmu je, že by se mohlo jednat o něco velmi podobného Mendesově filmové prvotině Americká krása. Ne až tak úplně. Debut Sama Mendese byl kritikou společnosti obecně. A navíc místy docela dost hravý a plný černého humoru.

Jsem nudný a bez ideálů, miluj mě
Přeměna je to velmi mrazivá a v podání tak skvělých herců jakými DiCaprio s Winslet jsou, (dohromady mají už 8 nominací na Oscary) rovněž přesvědčivá. Nouzový východ v celé nahotě ukazuje, jak můžou být pošlapány ideály mládí. Předhazuje nám, jak lehce může mladý člověk narazit a nechat se semlýt systémem a jak se, díky rezignaci dál pracovat na sobě i svém vztahu, může stát z instituce manželství vězení a trest.
Mendes představí divákům velmi sympatický pár. Chvíli si s obecenstvem v sále hraje a dává mu naději na "nekonfliktní a příjemný" zážitek, jako tomu bylo u Americké krásy. Dokonce se můžeme těšit i na diblíkovské plánování úprku do Paříže. Pak diváka ale nečekaně zpraží v momentě, kdy se Frank s April do krve pohádají a my sledujeme nemilosrdně podané bourání snů a rozšlapávání tužeb i ideálů.
Mendes představí divákům velmi sympatický pár. Chvíli si s obecenstvem v sále hraje a dává mu naději na "nekonfliktní a příjemný" zážitek, jako tomu bylo u Americké krásy. Dokonce se můžeme těšit i na diblíkovské plánování úprku do Paříže. Pak diváka ale nečekaně zpraží v momentě, kdy se Frank s April do krve pohádají a my sledujeme nemilosrdně podané bourání snů a rozšlapávání tužeb i ideálů.

Deprese hodná Oscarů?
Beze špetky humoru, nadhledu, porozumění, či jen ironie máme na stříbrném podnose krizi manželského páru v plné nahotě. Sledujeme postupné odcizení si obou manželů. On selhává jako rozhodná hlava rodiny, co má svou choť podporovat v těžkých chvílích, protože není takovou osobností, jak si sám myslel. Ona se mění v smutnou trosku, plnou pokrytectví a nalhávání si reality.
Ještě větší působivosti tomu všemu dodávají vybraní herci. Myslím, že mezi čtenáři těchto řádek není nikdo, kdo by neznal rozpustilé milenecké hrátky titulní dvojice v Cameronově Titaniku. O to víc vynikne ta propastná proměna. Leo, jenž se úspěšně vymanil z rolí hezounků, s přehledem zahraje třicetiletého tatíka s začínajícím bříškem. Kate zase přesvědčive přeskočí z lehkovážné dívčiny v zhrzenou a apatickou hospodiňku.
Téměř dokonalý film
Sledovat ty dva na plátně je mimořádný zážitek. Oba předvádějí vysokou školu herectví a což je nejdůležitější, mají v zádech podporu v podobě bezchybného Mendese a bravurně načrtnutých charakterů. Motivace postav je dokonalá a v každem momentě nezaujatý divák chápe proč se chovají v tu chvíli právě tak, jak se chovají. V tomto ohledu nelze nic vytknout.

A teď vyvstává asi nejdůležitější otázka - pro koho je tento film natočen? Určitě bych se nenechal zlákat velmi cukrkandlovým plakátem a netěšil se na romanci, nebo hezký film o vztazích. Zapomeňte na Americkou krásu a zapomeňte rovněž na Titanic.
Sam Mendes nám záměrně předkládá drama plné výčitek a deprese. Neuhýbá před ničím a ukazuje věci které nemáme rádi a kterých se bojíme. Připomíná, že uplně každému z nás se může stát to, co hrdinům filmu. Záměrně je zde mnoho pasáží, kdy se téměř nemluví a sledujeme Franka s April v nudných a jednotvárných situacích. Čili přesně tak, jak to mnohdy bývá i v naší realitě všedního dne.
Verdikt:
Sam Mendes dokazuje naplno i ve svém čtvrtém celovečerním filmu režijní talent a mimořádnou vyváženost kvality svých flmů. V Nouzovém východě rozkrývá až na dřeň krizi manželského páru a neuhýbá ani při zobrazování dost nepříjemných životních pravd. Nečekejte opravdu nic povzbudivého. Tento film totiž mrazí a tne do živého masa. Doporučuji spíše lidem, co už mají něco v životě za sebou a mají rádi vztahové filmy Ingmara Bergmana.
Hodnocení: 9/10
Žádné komentáře:
Okomentovat