Clint Eastwood oslavil letos už 78 narozeniny. Přesto je pracovitější než kdy dříve a jeho filmy zrají jako víno. Tahle věta většinou bývá klišé, ale vitální někdejší hvězda westernů si za své výkony za kamerou po právu zaslouží uznání. O svých kvalitách se nás snaží přesvědčit v dobovém drama z období velké finanční krize v USA.
Ocitáme se v Los Angeles léta 1928. Díky hospodářské krizi všude bují korupce a mafie ovládá nejen podsvětí, ale i zkorumpovanou policii, která se snaží získat kladné bodíky veřejného mínění jak jen to jde. Ve městě andělů žije také opuštěná matka Christine Collinsová (Angelina Jolie) se svým devítiletým synem Walterem. Je krásné prosluněné ráno a jako už mnohokrát, se paní Collinsová loučí se svým synem před odchodem do práce. No netuší že jej vidí možná naposledy ve svém životě. Po návratu domů totiž zjišťuje že malý Walter zmizel. Druhý den rozjíždí policie pátrání po zmizelém synovi. Bohužel se nedaří i přes usilovné pátrání stále Waltera najít. Uběhne dlouhých pět měsíců a najednou nečekaně udeří šťastná novina - chlapec se našel. Rozrušená matka plná naděje spěchá na vlakové nádraží přivítat se se synem. Také jí jej policie s velkou slávou za cvakotu fotoaparátů žurnalistů předává. Jenže šťastné shledání se nekoná. Paní Collinsová tvrdí, že chlapec, kterého ji předávají, není její syn. Podlehne ale na místě nátlaku policistů s argumenty že je rozrušená a chlapce si bere domů. Tam se ale definitivně ujistí, o tom že opravdu nemá zpět vlastní dítě (je menší a má obřízku, což Walter neměl a neorientuje se doma, ani ve škole) a zoufale se snaží přimět trestní orgány aby si jej vzali zpět a obnovili pátrání po jejím vlastním, dosud nenalezeném potomkovi.
Kde je můj syn?
A tady je kámen úrazu. Policie má notně pošramocenou pověst a další selhání a výsměch si nemůže dovolit. Takže tvrdošíjně trvají na svém a odmítají matčiny tvrzení o opaku. Vše jde až tak daleko, že paní Collinsovou proti její vůli zavřou do blázince a násilím nutí odvolat její tvrzení o pochybení policie. Tu teď čeká strašné dilema – buď odvolá své tvrzení a přijme za svého cizího kluka, nebo navždy zůstane zavřená v blázinci. V tu chvíli se začíná odvíjet i druhá linie filmu, kdy sledujeme pátrání jednoho z detektivů na vlastní pěst po stopách masového vraha, mezi jehož oběťmi by mohl být i malý Walter. A po tom co se skutečně děje začíná pátrat i reverend Briegleb, jediný kdo Christine věří.
Eastwoodova jako režiséra mám ještě raději než jako Eastwooda herce. Pomineme jeho režijní začátky z let sedmdesátých a osmdesátých, kdy točil jen jeden průměrný western či kriminálku za druhou. Mnohem zajímavější je jeho tvorba od let devadesátých. Po dosud nepřekonaném antiwesternu Nesmiřitelní si pečlivě vybírá zajímavá témata a vždy se na jeho filmy dobře dívá. Jednak má perfektní cit pro vyprávění děje a také pro kvalitní herce, ze kterých dokáže vymáčknout téměř pravidelně oscarové výkony. Jen občas sahá až příliš k sentimentu a moc útočí na city diváků.
Třicátá léta jako vyšitá
Ovšem to nejdůležitější jsou herci. Jak jsem už v úvodě psal, nejzásadnější otázkou bylo zda žena vamp Angelina Jolie dokázala po pár rolích na efekt z poslední doby uvěřitelně zahrát ztrápenou opuštěnou matku samoživitelku, která je na pokraji zhroucení ze všeho co musí vytrpět. A povedlo se. Angelina je zahalená celý film v upjatých šatech a skutečně si musí vše odehrát obličejem a emocemi. Přesněji její velké rty a vykulené utrápené oči spolu se zkrabatělým čelem nedávají ani stín pochybnosti o tom, že Christiane Collinsová skutečně trpí.

Jdu si pro Oscara
Výměna se ovšem nevyhne pár neduhů. Clint Eastwood mi v posledních letech přijde, že si je až moc dobře vědom svých režijních kvalit a točí úplně všechny filmy s jedinou ambicí – chce další Oscary. I tady je toho patosu a třískání emocí trochu až moc. Nemůžu si pomoci, ale některé scény mi přijdou až moc na efekt a že jsou natočený přesně tak, jak by si je přáli vidět diváci. Skoro pohromou je poslední půlhodina, která velmi doslovně dovypravuje jednotlivé linie příběhu a zbytečně ukazuje věci, jenž stačilo pouze naznačit nebo zmínit v závěrečných titulcích.
také: http://www.gorilla.cz/article/6115-recenze-vymena-aneb-jak-angeline-jolie-vratit-spatne-dite.html
Žádné komentáře:
Okomentovat