sobota 10. ledna 2009

Recenze Výměna + Angelina Jolie

... aneb jak Angelině Jolie vrátit špatné dítě
Clint Eastwood oslavil letos už 78 narozeniny. Přesto je pracovitější než kdy dříve a jeho filmy zrají jako víno. Tahle věta většinou bývá klišé, ale vitální někdejší hvězda westernů si za své výkony za kamerou po právu zaslouží uznání. O svých kvalitách se nás snaží přesvědčit v dobovém drama z období velké finanční krize v USA.
Ocitáme se v Los Angeles léta 1928. Díky hospodářské krizi všude bují korupce a mafie ovládá nejen podsvětí, ale i zkorumpovanou policii, která se snaží získat kladné bodíky veřejného mínění jak jen to jde. Ve městě andělů žije také opuštěná matka Christine Collinsová (
Angelina Jolie) se svým devítiletým synem Walterem. Je krásné prosluněné ráno a jako už mnohokrát, se paní Collinsová loučí se svým synem před odchodem do práce. No netuší že jej vidí možná naposledy ve svém životě.

Po návratu domů totiž zjišťuje že malý Walter zmizel. Druhý den rozjíždí policie pátrání po zmizelém synovi. Bohužel se nedaří i přes usilovné pátrání stále Waltera najít. Uběhne dlouhých pět měsíců a najednou nečekaně udeří šťastná novina - chlapec se našel. Rozrušená matka plná naděje spěchá na vlakové nádraží přivítat se se synem. Také jí jej policie s velkou slávou za cvakotu fotoaparátů žurnalistů předává. Jenže šťastné shledání se nekoná. Paní Collinsová tvrdí, že chlapec, kterého ji předávají, není její syn. Podlehne ale na místě nátlaku policistů s argumenty že je rozrušená a chlapce si bere domů. Tam se ale definitivně ujistí, o tom že opravdu nemá zpět vlastní dítě (je menší a má obřízku, což Walter neměl a neorientuje se doma, ani ve škole) a zoufale se snaží přimět trestní orgány aby si jej vzali zpět a obnovili pátrání po jejím vlastním, dosud nenalezeném potomkovi.

Kde je můj syn?

A tady je kámen úrazu. Policie má notně pošramocenou pověst a další selhání a výsměch si nemůže dovolit. Takže tvrdošíjně trvají na svém a odmítají matčiny tvrzení o opaku. Vše jde až tak daleko, že paní Collinsovou proti její vůli zavřou do blázince a násilím nutí odvolat její tvrzení o pochybení policie. Tu teď čeká strašné dilema – buď odvolá své tvrzení a přijme za svého cizího kluka, nebo navždy zůstane zavřená v blázinci. V tu chvíli se začíná odvíjet i druhá linie filmu, kdy sledujeme pátrání jednoho z detektivů na vlastní pěst po stopách masového vraha, mezi jehož oběťmi by mohl být i malý Walter. A po tom co se skutečně děje začíná pátrat i reverend Briegleb, jediný kdo Christine věří.
Eastwoodova jako režiséra mám ještě raději než jako Eastwooda herce. Pomineme jeho režijní začátky z let sedmdesátých a osmdesátých, kdy točil jen jeden průměrný western či kriminálku za druhou. Mnohem zajímavější je jeho tvorba od let devadesátých. Po dosud nepřekonaném antiwesternu Nesmiřitelní si pečlivě vybírá zajímavá témata a vždy se na jeho filmy dobře dívá. Jednak má perfektní cit pro vyprávění děje a také pro kvalitní herce, ze kterých dokáže vymáčknout téměř pravidelně oscarové výkony. Jen občas sahá až příliš k sentimentu a moc útočí na city diváků.

Výměna má scénář podle skutečného případu záměny dětí a nutno dodat, že její děj je natolik spletitý a skoro až v dnešní době nepředstavitelný, že kdyby se neopíral právě o fakta z minulosti, tak bych měl problém s uvěřitelností a občas bych si pokroutil nevěřícně hlavou. Každopádně skvělou práci odvedli tvůrci na vizuálu - třicátá léta se povedlo vystihnout perfektně a film vypadá po této stránce stejně dobře jako legendy Čínská čtvrt či Kmotr.

Třicátá léta jako vyšitá

Ovšem to nejdůležitější jsou herci. Jak jsem už v úvodě psal, nejzásadnější otázkou bylo zda žena vamp Angelina Jolie dokázala po pár rolích na efekt z poslední doby uvěřitelně zahrát ztrápenou opuštěnou matku samoživitelku, která je na pokraji zhroucení ze všeho co musí vytrpět. A povedlo se. Angelina je zahalená celý film v upjatých šatech a skutečně si musí vše odehrát obličejem a emocemi. Přesněji její velké rty a vykulené utrápené oči spolu se zkrabatělým čelem nedávají ani stín pochybnosti o tom, že Christiane Collinsová skutečně trpí.
Jednoho z mála sympatizantů paní Collinsové, reverenda Briegleba, hraje John Malkovich. Ten předvede zhruba svůj standard. Většinou jen proběhne scénou a s tvrďáckým výrazem něco zahlásí. Mnohem zajímavější jsou ovšem postavy zosobňující největší zlo a nepřátele Christine. Kapitán policie Jones našel nepravého syna a měl být nešťastné matce nejvíc nápomocný při odčiňování svého pochybení. Místo toho nasazuje pro media andělskou tvář a přetvářku. Pro oponující Christine má přichystán na její neustávající opakování otázky „Kde je můj syn?“ v pravdě faustovské grimasy plné zloby a nenávisti, že si nějaká ŽENA dovoluje dělat problémy němu, MUŽI na pravém místě. Příležitost vyřádit se dostal i herec představující masového vraha co unesl na svůj ranč patrně desítky malých dětí, včetně syna Christine. Velmi efektně hraje šíleného blázna, jemuž není lidský život ničím, aby v závěru, kdy stojí tváří v tvář svému ortelu předvedl trosku bojící se své pomíjivosti.

Jdu si pro Oscara

Výměna se ovšem nevyhne pár neduhů. Clint Eastwood mi v posledních letech přijde, že si je až moc dobře vědom svých režijních kvalit a točí úplně všechny filmy s jedinou ambicí – chce další Oscary. I tady je toho patosu a třískání emocí trochu až moc. Nemůžu si pomoci, ale některé scény mi přijdou až moc na efekt a že jsou natočený přesně tak, jak by si je přáli vidět diváci. Skoro pohromou je poslední půlhodina, která velmi doslovně dovypravuje jednotlivé linie příběhu a zbytečně ukazuje věci, jenž stačilo pouze naznačit nebo zmínit v závěrečných titulcích.

Tento film nepatří mezi největší perly Eastwoodovi režijní kariéry, ale každopádně stojí za vidění i přes přílišné tlačení na pilu a ždímání emocí z diváků za každou cenu. Opírá se o skvělé herce ve všech rolích a neotřelý příběh. Sice vám pár dní od shlédnutí zůstane v paměti jen velmi málo scén, ale pochybuji že letos uvidíte v tuzemských kinech v pooscarovém období mnoho lépe odvyprávěných snímků.

Hodnocení: 8/10

Podobné filmy: Nesmiřitelní 10/10, Dokonalý svět 8/10, Tajemná řeka 7/10, Milion Dollar Baby 10/10, Vlajky naších otců 7/10, Dopisy z Iwo Jimy 7/10
také: http://www.gorilla.cz/article/6115-recenze-vymena-aneb-jak-angeline-jolie-vratit-spatne-dite.html

Žádné komentáře: