Nebudu si hrát na kdovíjakého znalce tvorby slovenského Felliniho, jak se Jakubiskovi občas přezdívá. Ale mám rád jeho Perinbabu (1985) a přímo zbožnuji komediálně hororový seriál Teta aka Pehavý Max a strašidlá (1986). Jenže na zásluhy se nehraje a i u Jakubiska platí, že v obecném povědomí diváků zůstává maximálně poslední počin toho kterého tvůrce. A tím bylo opovrhované Post Coitum (2004). To začíná zavánět průšvihem.
Pan režisér patří do skupiny silných tvůrců dob minulých, kteří svého vrcholu dosahovali v 70 a 80tých letech minulého století. Těmto se v porevoluční době většinou obrazně zadřel motor a až na výjimky se jím nikdy nepodařilo navázat kvalitativně na léta minulá. I Jakubisko stejně jako Věra Chytilová nebo Jiří Menzel v divokých 90tých letech jen paběrkuje a marně vzpomíná na zašlou slávu. To už vypadá zle, že?
Bude se točit?
Navíc všechny ty medializované problémy co vznik bathoryčky provázeli budí už dopředu skepsi a nulové očekávání od tohoto projektu. Potíže s penězi, hodně natahované postprodukční práce, nekonečné stříhání, problémy s kvalitou českého dabingu, krádež natočeného materiálu v téměř finálním sestřihu a o rok odložená premiéra. Bál jsem se a netěšil se na definitivní konec kariéry mistra snových sekvencí.
No nebudu dlouho popisovat notoricky známou předlohu filmu. Pro lidi co zajdou na Bathory do kina je stejně mnohem důležitější jméno režiséra než cokoliv jiného. Spojení Alžběty Bathoryové s Jakubiskem dává naději v psychadelický zážitek ve stylu Burtonova Sweeney Todda. Jakubisko se dané látky chopil ale jinak než se čekalo. Netočí divácky vděčnou rekonstrukci pověry o krvavé paní, ale naopak se snaží hraběnku očistit a dost míchá zažitou pověrou. Vykašlal se úplně na legendu a nesnaží se točit co už před ním natočil stejným stylem mnohokrát někdo jiný.
Ve filmu se hodně upozaďují pověry. Nedojde ani na krvavou lázeň a ani moc na čarodějnické báchorky. Alžběta je vykreslena jako šlechtična, která má po smrti manžela velké problémy udržet svůj obří majetek ve světě ovládaném muži. Kdepak bestiální vražedkyně. Naopak velmi chytrá a milující matky, která je obětí mocenských intrik.
Děleno třemi
Samotný film je rozdělený, na trochu natahované ploše 150 minut, do tří kapitol. Každá z nich je úplně jiná. Film kmitá mezi intrikářským thrillerem, snovým experimentem, hororem, romancí a místy komedií. Takový guláš všeho možného co by mohlo zapůsobit na nejširší možné publikum. Každý by si měl v bathoryčce najít to své. Kluci vojáčky a bojování, milovnice Danielle Steel romantiku mezi Alžbetou a jejím malířem Caravaggiem, ti náročnější složité konspirace a tak dále. A tohle je onen problém. Bathory je na místní podmínky moc nákladný film a jeho zaplacení na tomto trhu je nemožné. Proto Jakubisko musel udělat dost kompromisů a z části zahodit co jej nejvíc zdobí a snaží se zavděčit všem a to s výhledem že film musí být srozumitelný nejen pro Evropany, ale i pro zámořské diváky. Navíc je vidět že kvůli požadavkům jednoho z koproducentů, České televizi, je Bathory zahlceno strašně moc vedlejšími liniemi a kupou postav pro samotný film nedůležitých. Bathory totiž nemá fungovat jen jako film, ale brzy se s ním setkáme v rozšířené podobě minisérie i na televizních obrazovkách. Žádná postava kromě nejdůležitějších Alžbety a jejího úhlavního nepřítele paladina Thurza, v podání Karla Rodena, nedostane prostor delší než pár minut a není prostě čas se s kýmkoliv ztotožnit a vžít se do něj. Tak se stalo že skoro komparsní role mají takoví herci jako Franco Nero či Bolek Polívka.
Fellini zpod Tater nenatočil film na který by se vzpomínalo i po letech s úctou jako třeba na filmy od Vláčila. Uznat se mu ovšem musí že předvedl na česko-slovenské poměry solidní podívanou.
Ach ti mniši
Začnu herci. Anna Friel pro roli Alžběty Bathoryové byla trefa do černého. Působí přirozeně. Bez problému jsem ji uvěřil matku co přišla o ještě nenarozené dítě i poblouzněnou dívku laškující se svým malířem. Říká se že film je tak dobrý jak je dobrý jeho záporák. A tím v bathoryčce je Karel Roden. Muž, který se ve světě uchytil jako herec psychopatů na klíč si své uhraje i zde. Jeho Juraj Thurzo není jen zlou figurkou na černobílé šachovnici vztahů. Nezjištně zachraňuje toho, jehož smrt by mu jen vynesla lepší postavení a plně dokáže uznat. kvality své soupeřky Alžběty. A co další? Tohle jsem už naťukl dříve. Kromě režisérovi manželky Deany Horváthové v celkem zbytečné roli čarodějky Darvulie tu skoro nikdo nemá prostor pořádně předvést svou postavu. Škoda hlavně Nerova krále Matyáše a dvojice mnichů vypravěčů celého příběhu. Ti jsou degradováni jen na jakési figurky občas vnášející do temného děje trochu odlehčení. Už jen chuťovkami pak jsou štěky Upíra Krejčího v roli mnicha a Zdeňka Srstky jako kata.
A teď to ostatní. Hlavně režie. Povedlo se Jakubiskovi důstojně poprat s tak náročným projektem a jako jedinému předlistopadovému tvůrci, kromě Jiřího Menzela, i v novém miléniu vrátit v plné síle? Ne tak jednoznačně, ale ano povedlo. Na malý český rybníček to stačí. Obávám se ale, že ve světě moc velkou díru neudělá.
Neurazíš? Nevyhraješ!
Bathory je mišmaš co nemá nikoho urazit a zavděčit se má všem. Pryč je skoro úplně to co dělá Jakubiska Jakubiskem. Snových výjevů je pomálu. Samozřejmě patří mezi to nejlepší z filmu. Jenže celkově hraje hlavně na jistotu a moc neexperimentuje. Holt svěřené miliony mu asi dost spoutávají ruce. U jeho starších děl jsem miloval to hračičkovství, tu lásku k filmu a množství nápadů propašovaných do záběrů. Bathory je v první řadě přehlídkou efektně vyhlížejících kompozicí a působí na mě dojmem že prostě musí za každou cenu působit světově a pompézně. A to je chyba. Jakubisko absolutně nezvládl to nejdůležitější na kostýmové podívané. Hrozné jsou úplně všechny scény z bitev a davovky celkově působí neuvěřitelně. Nejvíc jisty v kramflecích je slovenský mág paradoxně v komorních scénách.
Trefou do černého bylo přizvání skvělého kameramana a špatného režiséra v jedné osobě – F. A. Brabce. Díky jeho nápadům a hrátkám s filtry ve spojení s občasnými záblesky Jakubiskovi geniality je Bathory na velkém plátně místy vizuálně úchvatná stejně jako například zahraniční Královna Alžběta: Zlatý věk (2007) s Cate Blanchett. No jo, ale pak přijdou zase záběry na bezradné komparsisty a ochotnické šermíře a vše je v tahu.
Bathory se odehrává v dobách temna. V dobách kdy se ročně na hranici upalovali tisíce nevinných žen za čarodějnictví a v dobách kdy vrcholem lékařství byli pijavice. Přesto mají úplně všichni krásné nažehlené kostýmy bez jediné dírky nebo smítka. Tohle fakt nepůsobí dojmem špinavého středověku. To samé se dá říct o kulisách skanzenů a zámků kde se točilo. Je jasně vidět že se jedná o historické památky a filmaři tam byli jen trpěni. Hodně to pohřbívá atmosféru.
Závěrem:
Jakubisko udělal dobře že se nesnažil natočit svůj film tak jak se všeobecně čekalo. Další varianta známého mýtu o čachtické paní by zapadla bez povšimnutí v hromadě evropských televizních ministerií. Vědom si omezeného rozpočtu experimentuje s formou vyprávění a sem tam mu to vychází. Místy je z toho ale zase skoro nekoukatelný guláš výjevů co nedávají smysl. Na evropské poměry natočil nadprůměrný film. Vyzdvihují jej výborní herci v titulních rolích a největší zbraní je režisérův talent pro snové frekvence. Pohříchu málo využitý. Příliš málo skutečného Jakubiska na úkor snaze se zavděčit všem.
Jakubisko udělal dobře že se nesnažil natočit svůj film tak jak se všeobecně čekalo. Další varianta známého mýtu o čachtické paní by zapadla bez povšimnutí v hromadě evropských televizních ministerií. Vědom si omezeného rozpočtu experimentuje s formou vyprávění a sem tam mu to vychází. Místy je z toho ale zase skoro nekoukatelný guláš výjevů co nedávají smysl. Na evropské poměry natočil nadprůměrný film. Vyzdvihují jej výborní herci v titulních rolích a největší zbraní je režisérův talent pro snové frekvence. Pohříchu málo využitý. Příliš málo skutečného Jakubiska na úkor snaze se zavděčit všem.
Jsem hodně zvědavý na Bathory v podobě minisérie. Zda se skutečně dočkám prohloubení mnoha vedlejších postav a regulérního komorního drama.
Žádné komentáře:
Okomentovat