úterý 23. prosince 2008

Baz Luhrmann a jeho rockové opery

Když se řekne Baz Luhrmann, tak se každému vybaví jeho slavný muzikál Moulin Rouge. Samozřejmě že právě tento film z něj udělal režisérskou hvězdu první svítivosti. Jenže by byla velká škoda si jej zaškatulkovat jako toho, kdo dál světu zpívající Satine v podání krajanky Nicole Kidman. Baz má mnohem širší záběr, než to na první pohled vypadá. Krom filmu je též úspěšným režisérem oper či reklam, dále scénáristou, producentem a mnoho mnoho dalšího.
Kočovník co rád operu
Kdepak se v tomto Australanovi vzalo tolik invence a nápaditosti? No mohli bychom začít pěkně po pořádku. Baz totiž pochází z celkem majetné rodiny, kde otec i jeho matka byli výrazné osobnosti. Matka Barbara se živila jako profesionální tanečnice, ale nikoliv kabaretní, ale na prknech, která skutečně znamenají umělecký svět. Otec Leonard si prožil během života dost. Byl vojákem z povolání, později pracoval jako potápěč a dokonce se jistý čas živil focením toho, co viděl pod hladinou oceánů. Baz má tři sourozence a úplně všechny už od útlého dětství jejich rodiče vedli k zájmům jako focení, učení se staročeštiny, či jízda na koni. Tohle všechno je stejně rozmanité a originální jako později Bazova umělecká kariéra.
Osudným rokem pro další Luhrmannův vývoj a zaměření na poli uměleckém byl asi ten v pořadí desátý jeho života. V tedy dostal svou první kameru. Další věc co jej hodně ovlivnila bylo, když se mu v jeho dvanácti letech rozvedli rodiče a on začal pendlovat po světě mezi nimi. Počátkem 80. let začal studovat herectví a jako mnoho jiných si přivydělával jako barman. Na škole se seznámil se svou budoucí životní i profesní partnerkou – výtvarnicí, kostymerkou a návrhářkou v jedné osobě – Catherine Martinovou. Budete se divit, ale kromě 4 celovečerních filmů spolupracovali tito dva na dalších 14 komplikovaných projektech v opeře, divadle, hudbě i multimédiích.
Dělám si co chci
Osmdesátá léta byla u Baze ve znamení tvorby pro divadlo, převážně v operním prostředí. Dokonce jako taková perlička poslouží to, že v době hlubokého komunismu zavítal pracovně i do Československa. Je to tak. Tento propojovatel staré klasiky s největšími hity současného popu vzhlížel a dodnes vzhlíží k opernímu mágovi Puccinimu a jeho La Bohema. Dalším jeho vzorem byl indický Bollywood – tj. po dlouhá desetiletí největší konkurent americké studiové tvorby jak do počtu natáčených projektů, tak mnohdy i do výše rozpočtů. Když se někde řekne Bollywood, tak si znalci hned vybaví obrovskou teatrálnost, načančanost, okázalost a velkolepost ruku v ruce s kupou tanečních čísel propašovaných do každého indického filmu, bez ohledu na to, zda se tam vůbec schématicky hodí. Indové se rádi baví a Baz s nimi.
Tak a teď jsme už úplně doma. Luhrmann skutečně ve svých dílech dbá hlavně na teatrálnost a velkolepou show. Dokonalou ukázkou všech jeho vzorů a oblíbených stylů je právě Moulin Rouge. Obsahuje vše co má Luhrmann rád a čím se nechal inspirovat – kabaretní vystoupení (matka), podstatou děje je zkoušení opery (Pucciniho La Bohema), muzikálové čísla a koláže současnosti s minulostí za použití digitálních technologií na nejvyšší úrovni. Nutno dodat, že tento muzikál, který připravoval spolu s manželkou 4 roky sklidil zasloužené ovace okořeněné po právu dvěma oscary. Dozvukem tohoto úspěchu je též slavná reklama na parfém Channel No.5, samozřejmě s Nicole Kidman v hlavní roli.

(celý tekt opět na gorilla.cz)
http://www.gorilla.cz/article/5860-baz-luhrmann-a-jeho-rockove-opery.html

Žádné komentáře: