
Média a jejich vliv na nás
Co jsou vlastně média zač? Tohle se těžko definuje. Před pár lety to ovšem bylo mnohem snazší. Protože médii se rozuměl tisk, rádio a televize. Pravda, to jsme ještě žili v komunistickém Československu a ty možnosti jak získávat informace byli hodně omezené.
Médii se samozřejmě v současnosti rozumí sdělovací prostředky používané širokou masou lidí. A už zdaleka nejde jen o ty noviny nebo vysílání ať už televizní, či rozhlasové. Ty možnosti se mnohonásobně zvětšují přímo úměrně s tím jak se rozvíjí naše společnost.
Funkce sdělovacích prostředků, neboli médií jsou různé a velmi rozmanité. Samozřejmě média i nadále plní tu nejdůležitější roli. Mají informovat o dění okolo nás, i o událostech ve světě, o politice, mají poskytnout kulturní přehled, poreferovat o sportu a dalších událostech. Ovšem nejen zpravodajství sem patří. Důležité a velmi podstatné jsou rovněž informace o objevech, nových technologiích, výzkumech a tak dále. Komunikační prostředky mají prostě dávat lidem informace o všem novém. Mimo tohle média také vzdělávají. Jejich prostřednictvím se učíme nejen novým poznatkům vědy a techniky, ale taktéž máme šanci se dozvědět ledasco z historie.
Nepochybně je plusem to, že dnes jsou informace z medií dostupné v daleko více sdělovacích kanálech, než tomu bylo v minulosti. Kvanta všemožných sdělení na nás útočí odkudkoliv. Zůstávají obligátní televizní obrazovka a tisk. U tisku ale v posledních letech dochází k radikální změně. Noviny si jsou vědomi toho, že aktuálností svých informací nemohou konkurovat živým vstupům televize či rádií a rozvíjejí své zpravodajství na internetu. Mnohdy je dokonce z těchto původně vedlejších zdrojů více podrobnějších vjemů než z tištěné obdoby novin. To je velkou měrou dáno tím, že žurnalisty netlačí tolik čas a redakční uzávěrky a na publikování na síti mají relativně více času. Nemusí zvládat náročné redakční uzávěrky určené pro tištěná periodika a mohou si s články více vyhrát. Čtenář této formy také ocení to, že se k danému tématu může sám vyjádřit prostřednictvím diskusí, blogů a interaktivních anket.
No a jak už jsem zmínil, přibývají nové prostředky pro komunikaci. A čím dál více se mění primární význam informací. Kromě roviny zpravodajské a vzdělávací se media věnují rovněž mnohem více rovině zábavy a reklamy.
Vliv reklamy
Ohledně roviny zábavy je to celkem v pořádku. Určitě se každý z nás občas rád odreaguje u nějakého pořadu, který zaměstnává bránice. Samozřejmě pokud je ale humor vkusný. Ohledně toho druhého je to už mnohem horší. Sdělovací prostředky se staly jakýmsi nositelem reklam a masírují lidi neustále. Kamkoliv se člověk podívá, tak tam je všude reklama. Zde se krásně vyjímají poznatky vědy, kdy je dokázáno, že člověk neustále na něco hledí a pozoruje a jakmile vidí jakýkoliv nápis tak si jej automaticky přečte. Nepomáhá podvědomí, které říká: Nech to být, je to jen zase nějaká reklama. Ne ti, co zadávají reklamy. Ti si jsou moc dobře vědomi toho, že stačí umístit loga výrobků na co nejvíce viditelná místa kdekoliv a že to bude mít vždy výsledky.
Jednou z kapitol reklam samou pro sebe jsou spoty v televizi a třebas i v kinech před promítáním hlavního filmu. Rozvíjejí povědomí lidí o té které konkrétní značce a donutí člověka si značku, či logo spojit s konkrétním výrobkem. O úrovni reklam bylo popsáno mnoho hustě popsaných stohů papírů v mnoha odborných pracích. V podstatě to je zajímavá věda, kdy se vždy přesně cílí na určitou věkovou skupinu. Jinak totiž vypadají reklamy na prací prostředky a jinak na hračky, nebo auta. To samozřejmě proto, že jedno je určeno usedlým hospodiňkam, druhé malým dětem a to poslední pracujícím (ano vesměs mužům) v produktivním věku.
Médii se samozřejmě v současnosti rozumí sdělovací prostředky používané širokou masou lidí. A už zdaleka nejde jen o ty noviny nebo vysílání ať už televizní, či rozhlasové. Ty možnosti se mnohonásobně zvětšují přímo úměrně s tím jak se rozvíjí naše společnost.
Funkce sdělovacích prostředků, neboli médií jsou různé a velmi rozmanité. Samozřejmě média i nadále plní tu nejdůležitější roli. Mají informovat o dění okolo nás, i o událostech ve světě, o politice, mají poskytnout kulturní přehled, poreferovat o sportu a dalších událostech. Ovšem nejen zpravodajství sem patří. Důležité a velmi podstatné jsou rovněž informace o objevech, nových technologiích, výzkumech a tak dále. Komunikační prostředky mají prostě dávat lidem informace o všem novém. Mimo tohle média také vzdělávají. Jejich prostřednictvím se učíme nejen novým poznatkům vědy a techniky, ale taktéž máme šanci se dozvědět ledasco z historie.
Nepochybně je plusem to, že dnes jsou informace z medií dostupné v daleko více sdělovacích kanálech, než tomu bylo v minulosti. Kvanta všemožných sdělení na nás útočí odkudkoliv. Zůstávají obligátní televizní obrazovka a tisk. U tisku ale v posledních letech dochází k radikální změně. Noviny si jsou vědomi toho, že aktuálností svých informací nemohou konkurovat živým vstupům televize či rádií a rozvíjejí své zpravodajství na internetu. Mnohdy je dokonce z těchto původně vedlejších zdrojů více podrobnějších vjemů než z tištěné obdoby novin. To je velkou měrou dáno tím, že žurnalisty netlačí tolik čas a redakční uzávěrky a na publikování na síti mají relativně více času. Nemusí zvládat náročné redakční uzávěrky určené pro tištěná periodika a mohou si s články více vyhrát. Čtenář této formy také ocení to, že se k danému tématu může sám vyjádřit prostřednictvím diskusí, blogů a interaktivních anket.
No a jak už jsem zmínil, přibývají nové prostředky pro komunikaci. A čím dál více se mění primární význam informací. Kromě roviny zpravodajské a vzdělávací se media věnují rovněž mnohem více rovině zábavy a reklamy.
Vliv reklamy
Ohledně roviny zábavy je to celkem v pořádku. Určitě se každý z nás občas rád odreaguje u nějakého pořadu, který zaměstnává bránice. Samozřejmě pokud je ale humor vkusný. Ohledně toho druhého je to už mnohem horší. Sdělovací prostředky se staly jakýmsi nositelem reklam a masírují lidi neustále. Kamkoliv se člověk podívá, tak tam je všude reklama. Zde se krásně vyjímají poznatky vědy, kdy je dokázáno, že člověk neustále na něco hledí a pozoruje a jakmile vidí jakýkoliv nápis tak si jej automaticky přečte. Nepomáhá podvědomí, které říká: Nech to být, je to jen zase nějaká reklama. Ne ti, co zadávají reklamy. Ti si jsou moc dobře vědomi toho, že stačí umístit loga výrobků na co nejvíce viditelná místa kdekoliv a že to bude mít vždy výsledky.
Jednou z kapitol reklam samou pro sebe jsou spoty v televizi a třebas i v kinech před promítáním hlavního filmu. Rozvíjejí povědomí lidí o té které konkrétní značce a donutí člověka si značku, či logo spojit s konkrétním výrobkem. O úrovni reklam bylo popsáno mnoho hustě popsaných stohů papírů v mnoha odborných pracích. V podstatě to je zajímavá věda, kdy se vždy přesně cílí na určitou věkovou skupinu. Jinak totiž vypadají reklamy na prací prostředky a jinak na hračky, nebo auta. To samozřejmě proto, že jedno je určeno usedlým hospodiňkam, druhé malým dětem a to poslední pracujícím (ano vesměs mužům) v produktivním věku.
Hodně výrobců zboží si uvědomilo, že lepší výsledky budou mít, když reklama zaujme v pozitivním slova smyslu. Když nás bude prostě bavit sledování těchto spotů. Proto vidíme mnoho vtipných a nápaditých výtvorů. Dokonce jsou nejlepším reklamním znělkám vyhrazeny i festivaly, odborné semináře, večery a tak dále (vzpomeňme na nedávnou noc reklamožroutů v Pražském Palace Cinemas). Dlužno dodat s povzdechem že ty lepší kousky jsou k vidění v zahraničí. U nás stále převládá nekoukatelná a vtíravá monotónnost bez špetky invence.
Manipulace s lidmi
K reklamám patří i jedna dost stinná stránka věci. Je to do značné míry čirá manipulace s lidmi. Bohužel je to tak. Však si pěkně přiznejme, kolik z těch věcí co si kupujeme každý den, skutečně potřebujeme. No nebude to veselé zjištění.
Ano to je to horší na vlivu médií. Dávají obrovský prostor společnostem a lidem, jejichž jedinou starostí je, aby dobře vydělávali peníze na ostatních. Můžeme pozorovat hodně velký (a přitom nenápadný) nátlak a nucení lidí do kupování si mnoha zbytečných věcí, protože je to přeci cool a je to propagováno v médiích. Uvedu konkrétní příklad: Hitem posledních zhruba 2 let je mezi bankami a telefonními operátory kampaň ohledně pořizování si přenosných počítačů zacílena na studenty vysokých škol. Všude z fotek na nás koukají v letácích a také v televizních reklamách usměvaví mladí lidé, co jsou šťastní, protože jsou online a protože se mohou kdykoliv připojit na své přátele právě a samozřejmě jedině přes notebook. A jaká je pak realita všedního dne? Starší generace potvrdí, že žili velmi dobře i bez nich a že zápisky měli minimálně stejně kvalitní, ne-li lepší i bez počítačů na lavicích rozložených během přednášek. A propos, ve finále, když se člověk porozhlídne po učebnách a aulách, tak zjistí, že to nadějné studentstvo stejně přenosné počítače používá v devadesáti procentech případů k takovým aktivitám, jako jsou hraní her, nebo dopisování si přes ICQ, mnohdy se spolužáky vzdálenými jen pár metrů a ve stejné místnosti jako jsou oni sami. Aby tu nedošlo k nedorozumění - autor těchto řádků je rovněž mladý a nadějný
student a při nudných přednáškách taktéž věnuje pozornost úplně jiným věcem než výkladu vyučujícího, ale nerad podléhá vlivu medií a jimi proklamovaného přikázaného životního stylu mladým lidem. A zrovna zde je dost dobře vidět, že si cílová skupina spotřebičů studentů kupuje něco, co opravdu většinou nepotřebuje k běžnému fungování.
Také informují, ale zkresleně
Když jsem už u těch manipulativních praktik, tak bych se chtěl ještě trochu vrátit k jedné z hlavních funkcí masmédií a tou je neoddiskutovatelně funkce zpravodajská a informativní. V lidech je totiž velmi hluboce zakořeněno, že to, co uvidí v televizi a v hlavní zpravodajské relaci dne, je vždy pravda. Tohoto si jsou velmi dobře vědomi i v mediích. Dost často se zde překrucují informace nebo záměrně určité citáty vytrhávají z kontextu, ta aby došlo schválně k dezinformaci. Dá se říci, že pokud chcete mít opravdu komplexní přehled o dění ve světě, tak by jste měli pozorovat několik uznávaných zahraničních kanálů jako BBC, CNN a k tomu ještě sledovat media i z opačných konců zeměkoule, jako např. arabskou Al Džazíru a jiné kanály. Tohle neplatí jen pro televizi, ale úplně v bleděmodrém i pro tisk, internet a cokoliv jiného.
Manipulace s lidmi
K reklamám patří i jedna dost stinná stránka věci. Je to do značné míry čirá manipulace s lidmi. Bohužel je to tak. Však si pěkně přiznejme, kolik z těch věcí co si kupujeme každý den, skutečně potřebujeme. No nebude to veselé zjištění.
Ano to je to horší na vlivu médií. Dávají obrovský prostor společnostem a lidem, jejichž jedinou starostí je, aby dobře vydělávali peníze na ostatních. Můžeme pozorovat hodně velký (a přitom nenápadný) nátlak a nucení lidí do kupování si mnoha zbytečných věcí, protože je to přeci cool a je to propagováno v médiích. Uvedu konkrétní příklad: Hitem posledních zhruba 2 let je mezi bankami a telefonními operátory kampaň ohledně pořizování si přenosných počítačů zacílena na studenty vysokých škol. Všude z fotek na nás koukají v letácích a také v televizních reklamách usměvaví mladí lidé, co jsou šťastní, protože jsou online a protože se mohou kdykoliv připojit na své přátele právě a samozřejmě jedině přes notebook. A jaká je pak realita všedního dne? Starší generace potvrdí, že žili velmi dobře i bez nich a že zápisky měli minimálně stejně kvalitní, ne-li lepší i bez počítačů na lavicích rozložených během přednášek. A propos, ve finále, když se člověk porozhlídne po učebnách a aulách, tak zjistí, že to nadějné studentstvo stejně přenosné počítače používá v devadesáti procentech případů k takovým aktivitám, jako jsou hraní her, nebo dopisování si přes ICQ, mnohdy se spolužáky vzdálenými jen pár metrů a ve stejné místnosti jako jsou oni sami. Aby tu nedošlo k nedorozumění - autor těchto řádků je rovněž mladý a nadějný

Také informují, ale zkresleně
Když jsem už u těch manipulativních praktik, tak bych se chtěl ještě trochu vrátit k jedné z hlavních funkcí masmédií a tou je neoddiskutovatelně funkce zpravodajská a informativní. V lidech je totiž velmi hluboce zakořeněno, že to, co uvidí v televizi a v hlavní zpravodajské relaci dne, je vždy pravda. Tohoto si jsou velmi dobře vědomi i v mediích. Dost často se zde překrucují informace nebo záměrně určité citáty vytrhávají z kontextu, ta aby došlo schválně k dezinformaci. Dá se říci, že pokud chcete mít opravdu komplexní přehled o dění ve světě, tak by jste měli pozorovat několik uznávaných zahraničních kanálů jako BBC, CNN a k tomu ještě sledovat media i z opačných konců zeměkoule, jako např. arabskou Al Džazíru a jiné kanály. Tohle neplatí jen pro televizi, ale úplně v bleděmodrém i pro tisk, internet a cokoliv jiného.
Samostatnou kapitolu zkreslování informací, skandalizací a mlžením je proslulé odvětví bulváru. Zde se útočí na nejnižší lidské pudy. Primárním a zároveň jediným cílem těch co bulvár píšou (točí) je šokovat své čtenáře (diváky). Velmi často toho dosahují zobrazováním násilí, nahoty a také pikantnostmi z života celebrit. Určitě se ke každému z nás dostali informace o tom, že se to a to medium soudí s tím a tím člověkem, protože záměrně poškodili lživými prohlášeními jeho pověst a jeho tzv. mediální obraz, tedy to jak na něj nahlíží veřejnost..
Zhodnocení
Takže co napsat závěrem? Media jsou velmi zajímavým a potřebným prostředkem pro nejen komunikaci. Jsou velmi důležitým a zásadním fenoménem posledních desetiletí. Media utvářejí obraz lidské společnosti. V dobrém i v tom špatném slova smyslu. Sdělovací prostředky mají sílu nás mnohému naučit. Poučit nás o historii. Poskytnout informace o jiných kulturách a pomoci k vzájemnému porozumění. Media vzdělávají. Nutí nás k zamyšlení a pomáhají v dobrém formovat charaktery. Pomáhají zajistit to, že jsou z nás myslící bytosti a ne jen poslušné stádo ovcí bez vlastní identity. I když o tomhle by se velmi často dalo pochybovat, a to v případě kdy nastupuje ta druhá odvrácená strana tohoto světa sdělovacích prostředků Ta část, co nás ovlivňuje negativně. Ta, co s námi manipuluje a nutí nás si kupovat naprosto zbytečné a nepotřebné věci a utrácet peníze za něco zbytečného. Za něco co zajišťuje firmám prosperitu a za něco co z části jde do kapes podplaceným majitelům medií za jejich vymývání mozků pomyslným stádům ovcí jdoucích tupě na porážku.Zhodnocení
(v minulosti při kopírování sem trochu zlobil text a nechtělo se mu sem všemu, nepročítal jsem to znova, ale doufám že je komplet a dává smysl - kdyžtak upozorněte ...)
Žádné komentáře:
Okomentovat